maanantai 15. elokuuta 2016

HEVOS HISTORIANI

Siis huhhuh kuinka aktiivinen oon täällä nykyään;D Joka tapauksessa, Helmi ehdotti mulle Heppa historia postausta, ja tästä innostuin heti. Tykkään itse ainakin tietää muittenkin heppahistorioita joten tämä voisi jopa ehkä olla mielenkiintoinen, hehheh.


6 vuotta sitten...

Kinusin äidiltä että voisinko alkaa harrastamaan ratsastamaan, tai voisinko saada oman ponin (perus pikkutytön unelma). No en saanut ponia, mutta äiti harkitsi ratsastamisen aloittamista, sillä onhan se kallis harrastus!

Sain tahtoni vihdoin läpi 2011 keväällä jolloin ajoimme Katajasuolle Korrille, pääsin ratsastamaan, vihdoin, jes! Kiipesin Harmo nimisen ponin selkään. Vaikka eihän nyt talutusratsastuksessa mitään koulukiemuroita mennä niin omasta mielestäni jopa harjoitusravi sai minut tekemään kuolemaa. Pompin heppaparan selässä kun mikäkin seinähullu, ja muistan kun mietin vain milloin voimme taas kävellä hissukseen. Siitä selvittiin ja minulle jäi silti kiva fiilis. 

Olin melkein vuoden talutusratsastuksessa josta siirryin alkeiskurssille. Tällöin lempi heppani oli Torsti niminen vuononhevonen. En millään muista mitään hepasta, mutta tykkäsin siitä hirveästi. Ja sydämmeni särkyi kun kuulin sen lähtevän tallilta, toki se oli varmasti parempi niin. Torstin jälkeen rupesin saamaan tosi paljon Tetris nimistä hevosta. Tetris oli vaalea, pystyharjoinen (oli silloin), laiska poni. Ensin en siitä hirmuisesti edes tykännyt mutta mitä enemmän rupesin saamaan sitä tunneiksi sitä enemmän rupesin tykkäämään siitä. Tässä välissä olin muuten siirtynyt normi yleistunnille. Ratsastin varmaan yli puolivuotta Tetriksellä, välillä mulle oli laittettu muitakin mutta olin aina toivonut seuraavaksi Tetristä. Jossakin välissä rupesin saamaan paljon muitakin hevosia joka oli mulle ihan okei, toki olisin halunnut pennä karvapallerollani aina, mutta enhän mä muuten olis kehittynnyt mihinkään,  tosin en mä silloin ratsastannut kun vaan ilokseni, en oppiakseni. 

Tetris kai sairastu johonkin (en ole 100% varma) jolloin en voinut tietenkään enään sillä mennä, vaan minulle laitettiin Fiia, Vippiä, Eppua yms.  


2015
 Rupesin  jo pitämään blogia. Mulla ei oikeen ollut silloin mitään päämäärää ratsastuksen suhteen, jolloin mietin hyvin paljon että pitäisikö lopettaa kokonaan ratsastaminen. En silti sitä ikinä "uskaltannut" lopettaa. Ja onneksi en lopettannut!

Syksyllä koulujen alettua päädyttiin rättikässässä puhumaan hevosista,tallaista yms. Ja se seurasi että Laura vaihtaa tallia. Ja vielä estetunnille, tai no miniestetunnille. Pääsin kuvaamaan Tinjaa katsomaan Hempyölin tallia. Tykkäsin heti tallista ja porukasta mitä siellä on. Joten mulla ei ollut enään mitään syytä jäädä Korrille, paitsi Tetris. En olis ikinä halunnut jättää ihanaa pikku ponia. 
 Vikana ratsastus kertana menin Tetriksellä, ihana tapa jättää talli taakse vai mitä?<3 No ei näköjään vielä ollut aika lähteä, sillä multa tultiin kysymään että aloittaisinko Rasse hepan hoitamista. Ja Kyllä, aloitin. 

Aikaa meni, kävin ratsastamassa pyölillä ja hoitamassa Korrilla. Rasse oli hyvin kiltti ja ihana, joten suuri päätös ei millään johtunut siitä. Vaan siitä että Tetris lähti. Niin. Tulin tallille ja heppa oli vain poissa. Mutta hyvä niin. Sillä oli vissii joku (en millään jaksa muistaa) joten hyvä että pääsi hyvään perheeseen jossa sitä ei rasiteta. Tallilla en oikein sanonut siihen mitää. Mutta kotona sain hirveen hysteerisen kohtauksen ja itkin ihan valtavasti, koska poni opetti mulle ihan kaiken. Yritin jatkaa ns "pakosta" käymistä mutta ei enään oikeen iskenyt. Joten lopetin kokonaan Rassen hoitamisen. Syynä oli myös henkilökohtaiset asiat.

Hoidin samaan aikaa myös Serriä jonka jo tiedättekin. Sekä aloitin Lyylin hoidon Lauantaina, se ei oikein ollut mun juttu, jonka jälkeen Serrin lauantai hoitaja lopetti ja minä aloitin Lyylin hoidon sijasta Serrin hoidon. Hoidin Serriä Ti,Ke, La.  Joskus maalis-huhtikuusa puhuttiin vuokriksista ja Elisa antoi minulle Pokun omistajan numeron. Kävin Kokeilemassa Pokua ja se tuntui tosi kivalta. Meillä ei silti kemiat oikein kohdanneet joten lopetin Pokun vuokraamisen parin kuukautta sitten. 

Nyt olen siinä pisteessä että hoidan Serriä ainoastaan Keskiviikkoisin ja Ratsastan sinä päivänä myös. 

Viimeinen vuosi on ollut yhtä sun toista näitten heppa juttujen kanssa, mutta oon oppinut kaikista eniten viimeisen vuoden aikana!


2 kommenttia: